onsdag 18 februari 2009

Time to spare

För några veckor sedan funderade över hur det skulle vara att ha flera barn - och ändå få vardagen att gå ihop. Vet inte ifall jag skulle fixa det. Tänk att ha fyra barn och ändå hålla koll på alla deras läxor, gympakläder, matsäckar och fritidsaktiviteter.

I morse fick jag erfara hur det skulle vara att ha två barn, när sjuåringens kompis sovit över. Jag är glad att jag planerade allt väl, la fram kläder igår till oss alla, och klev upp very early för att ge mig själv tid till oförutsedda händelser. Jag är ännu mer glad över att sjuåringens kompis var snabbheten personifierad (jag var tvungen att berömma henne) och speedade på sjuåringen. När jag precis väckt flickorna så ringde väninnan M och sa att hon var hemma. Jag var mäkta förvånad, hon skulle ju komma i gryningen imorgon och jag hade handlat matvaror som jag skulle ställa in hos henne idag, så att de fanns där när hon kom hem efter två veckor i Indien. Jag hade dock missuppfattat. Hon var hemma nu. Så ett överlämnande av varor direkt på morgonen planerades in. Då var jag ännu mer nöjd med att vi hade lite tid till övers.

Utan att stressa alltför mycket så hann vi äta frukost i lugn och ro, göra oss i ordning, gå till M och lämna varor, gå till sjuåringens skola och lämna henne, ta t-banan till kompisens skola och lämna henne där, åka vidare till min egen skola och ändå hinna i god tid till min muntliga examination började. Alla var i tid, allt hade fungerat. Det var magiskt. Solen skiner. All is well.

Inga kommentarer: