fredag 4 september 2009

The Boogieman

Åttaåringen berättar att hennes lärare har läst en biblisk berättelse för dem. Jag intar direkt en skeptisk inställning.
- Jaha, vad handlade den om då?
- Den handlade om Abraham och hans fru och de fick aldrig något barn och de bad om att få ett barn och sedan fick de ett barn, en son. När sonen var liten så sa gud till Abraham att han skulle döda sin son. Det var som ett test. Gud skulle se om Abraham litade på gud.
- Vad hemskt! (Jag är ännu mer skeptisk.)
- Ja, Abraham var ledsen, men han tog med sin son till ett ställe där han skulle döda honom, med en kniv. Precis när han skulle göra det så stoppade gud honom och sa att han nu visste att Abraham litade på gud. Abraham dödade en get istället, för att offra till gud.
- Jaha ja. Och vad tycker du att du har lärt dig av den här berättelsen då?
- Eehhmm....att man inte kan lita på gud?
(Ett svar jag inte väntande mig! Jag har gjort något rätt.)
- Jaså, ja, så kan man se på det. Hur tänker du då?
- Gud är nog inte alltid god, så man kanske inte alltid ska lita på honom.
- Nej, så är det nog...

Be afraid, be very afraid.

Inga kommentarer: