tisdag 8 september 2009

I förbifarten

Är på väg ut mot förorten på tunnelbanan. Strax efter Gullmarsplan kliver det på flera skolungdomar. Gissar att de går i högstadiet och att de är ca 13 år. Tre tjejer sätter sig en bit ifrån mig, men springer sedan och sätter sig på de säten som är på andra sidan gången om mig. För att där är det tomt och de kan slänga upp fötterna på sätet. En av dem har en öppen bytta med Ben & Jerrys glass och sitter och slickar i sig den. De är alla rätt ordentligt sminkade (too much, if you ask me).

1: - Ni kan hänga med mig hem.
2: - Aa, fast jag måste hem och städa toan sen.
3: - Å jag måste hem och duscha.
1: - Vad då, måste du städa toan? Är du inte hos din pappa den här veckan?
3: - Jo, det är hon.
2: - Det är ju därför jag måste göra det. Kan jag låna en sked av dig när vi kommer fram?
1: - Ja. Fan, asså, ni kommer ju att glömma bort mig när jag ska ha en månads utegångsförbud.
2&3: - Närå!
2: - När din mamma är på jobbet på kvällen så kan ju du gå ut ändå.
1: - Nä, det funkar inte, hon kommer ringa hem varje dag.
3: - Du kan ju ta med dig telefonen ut!
1: - Nä, den måste va där nätet är, annars funkar den inte.
2: - Va?
1: - Den måste va där nätet är, annars funkar den inte.
2: - Va?
1: - Den måste va där nätet är.
2: - Va? Äter den...?
3: - Den måste vara inne.

De sjunger lite, pratar smink och börjar sedan prata om frisyrer.

1: - Fan du kan ju klippa dig sen, precis så där.
2: - Äh, det går ju inte, jag har inte råd.
1: - Det kostar ju bara 130 kronor. Det kommer du ju ha råd med när du får skadeståndet.
3: - Vad då, kommer du att få skadeståndet? Hur mycket är det då?
2: - Det är 5000 kronor, men han kommer aldrig att betala det.
1: - Vad då, hur vet du det?
2: - För att han kommer att ta fängelse istället.
1 & 3: - Va, varför då?
2: - Därför att han fick välja mellan att betala 5000 eller att åka i fängelse i två veckor. Och två veckor, det är ju ingenting, så han kommer att välja det istället, det vet jag bara.
1: - Vad då, är du glad för det eller?
2: - Nä, glad...jag vet inte. Det är väl bra på ett sätt, men inte bra för dig.
1: - Nä, precis...

Inga kommentarer: