söndag 20 september 2009

Tålamod lönar sig

En ny del av kursen på Universitetet inleddes i fredags. Läraren uppmanade oss att köpa några böcker som vi måste läsa. Jag har läst de flesta redan, men behövde införskaffa Alice i underlandet. Enligt läraren ska det också vara en specifik utgåva, och på engelska förstås. Är det en bok jag vill äga, undrar jag?

Läraren hade sagt till bokhandeln på Universitetsområdet att köpa in så att det skulle räcka. Det visade sig dock att de hade köpt in böcker så att det räcker till hälften av oss studenter. Fredag vid lunch rusade ett helt gäng studenter in för att köpa boken. Det stod fem rådvilla studenter när jag kom till hyllan, strax därefter kom ytterligare fem stycken. Boken var slutsåld, finns ingenstans och den är slut från förlaget. Jahapp, det är väl till att låna av någon som har den då, om det är möjligt. De tio studenterna lämnade snabbt butiken, frustrerade.

Jag dröjde mig kvar. Jag köpte en annan kursbok, och tittade runt; kanske hade någon ställt ett ex fel någonstans av den andra boken? Nej jag hittade inget. Så jag frågade efter ISBN-nr, kanske kunde jag köpa den någon annanstans? Kassörskan tittade osäkert på mig och sa att hon var ny och hon visste inte hur man tog fram det. Kunde jag gå till informationen? Visst.

När jag står vid informationen kommer kassörskan fram till mig med ett ex av boken i handen.
- Var det den här du letade efter?
- Jaa, var hittade du den?
- Jag kom på att jag kanske hade ställt den fel, och det hade jag, så du kan ta den.
- Vad bra, tack!

Så där ja, alla böcker kirrade.

På vägen ut mötte jag två studenter till.
- Aha, du har hittat alla böcker.
- Mm...

Inga kommentarer: