fredag 11 september 2009

Kärt barn har många namn

Under veckan som gått har Åttaåringen frågat mig:

- Mamma, vad betyder bög för någonting?

- Mamma, vad är hora för något?

- Mamma, var är cp för något?

Jag har förklarat alla tre. Bög säger tydligen många killar, de använder det som svärord. Jag har också hört det. Ungar gjorde det när jag var liten också. Jag tror att det är som att säga "fan" eller "idiot" för vissa. Hora var inte kul att förklara, men det gick rätt bra. En kille i Åttaåringens klass kallar tjejer för det. CP var inte svårt att förklara, men det fastnade inte riktigt, fastän jag relaterade det till något så tydligt som en rullstol. Idag kallade en kille i skolan Åttaåringens kompis för CP, men Åttaåringen kom inte på vad det betydde. Det var kompisens sista dag, på måndag börjar hon i en ny skola. Kändes rätt bra onödigt att hon skulle få höra det på sin sista dag. Hon var ledsen.

Inga kommentarer: