söndag 13 september 2009

That´s why it takes a village

Jag har hört personal inom skola och förskola berätta om dagar då de ska stänga och plötsligt stått där med ett barn som inte blivit hämtat. Vad gör man då? Någon har tagit hem barnet, efter att ha ringt föräldrarna. Någon har ringt sociala, som är det man som personal borde göra när det inte finns någon annan utväg.

Därför brukar jag tänka noga när jag fyller i kontaktuppgifter för Åttaåringen. Vem står som valalternativ nr två ifall jag inte dyker upp och hämtar Åttaåringen? (Gud förbjude att jag inte skulle komma, men jag kan faktiskt gå och dö helt plötsligt.)

En nära bekant till min mamma har nu plötsligt vårdnaden om sina barnbarn. Hennes son, pappan till barnen, och mamman till barnen glömde att hämta dem häromdagen. Så farmor blev uppringd. Tänk om hon varit och handlat? Då hade barnen varit omhändertagna. På några dagar så är föräldrarna nu inte tillåtna att ha hand om barnen. Farmor tar ansvaret med självklarhet, men undrar hur de ska rymmas i hennes 1:a, hur hon ska ha råd att resa med dem till skolan och ge dem mat.

Barnen undrar istället när mamma kommer.

Inga kommentarer: