lördag 26 september 2009

Once again: Auktoritet utan att vara auktoritär

Malin Siwe skriver om Skolverkets rapport.

Ja, visst är det så att social bakgrund har fått ökad betydelse, särskilt med tanke på att ett större antal elever nu, än då, har föräldrar med invandrarbakgrund och därmed har andra förutsättningar för att hjälpa sina barn med skolarbetet. Borde inte det mesta av skolarbetet ändå skötas i skolan?

Ja, visst är det också så att det har skett en ansvarsförskjutning från lärare till elev. Jag har sett makalösa exempel där barn i åttaårsåldern ska ta ansvar för sina studier på egen hand och planera hur de ska lägga upp sitt skolarbete. I mitt tycke krävs det rätt mycket förförståelse för att kunna utföra sånt, för att sedan inte tala om själva skoluppgifterna och hur dessa ska lösas.

Så, ja, visst, lärare behöver vara ledare. Jag håller med. Då behövs det också bättre sätt att kunna ge belöningar och "bestraffningar" till eleverna. För morötter behöver de. Samtidigt är det i princip omöjligt att vara en bra ledare för 30 stycken åttaåringar på egen hand. Det borde finnas begränsningar för hur många elever det max får vara i en klass, eller hur många lärare/pedagoger det minst behöver vara med eleverna, det ska inte handla om ekonomi.

Inga kommentarer: