torsdag 17 september 2009

Postkassörskan, min överförmyndare

Mitt nya körkort har kommit. Jag har fått en avi om att hämta ut det. Det kommer inte till mitt vanliga ställe, en butik som är postens ombud, där inga svenskar arbetar. Det kommer till riktiga Posten: Postens företagscenter. Det är ett rekommenderat brev.

Jag lämnar min avi till kassörskan. Kassörskan hämtar det och utan att säga något tar hon upp en brevkniv och sprättar upp kuvertet. Jag frågar vad hon gör. Hon sliter upp kortet och jämför det med mitt gamla. Hon säger att hon måste kolla så att det är rätt, och utan att säga ett ord så klipper hon hål mitt gamla körkort. Det känns som att jag blir kränkt. Som om jag är mindre vetande. Är hon certifierad av Transportstyrelsen på något sätt?

Jag ställer mig vid sidan av disken och lägger ned mina saker. Då kliver en kvinna in. Samma procedur. Samma frågor. Då säger kassörskan:
- Ja, en gång var det någon helt annan på bilden på det nya kortet, än den som hämtade ut.
- Jaha, du.
- Då fick vi skicka tillbaka det.

Så det finns alltså ingen koll vid tillverkningen av körkortet? Även om dte är så, så borde man väl själv få öppna sitt REK brev och visa kassörskan. Kan jag tycka.

Inga kommentarer: