torsdag 3 september 2009

Morgonstund har guld i mund

Väckte Åttaåringen i morse. Trött som attan. Var jag jag. Och hon. Hon grymtade och ville inte svara på tilltal. Surt sa hon:
- Du väckte mig mitt i en bra dröm!!
- Mmhm...så kan det ju vara ibland...
- Jag har drömt den hela natten.
- Mhm, vad handlade den om då...?
- ...minns inte riktigt...
- Mmm, försöka sätta dig upp i sängen, inte somna om.
- Mamma, vad är 247 gånger tre?
- Ehm...alltså...då får man dela upp det...
- Men säg bara!
- Jag måste tänka efter själv. 200 x 3 blir 600, 40 x 3 blir...öh (aj, min hjärna) 120. Tillsammans blir det 720. 7 x 3 är 21. 720 + 21 är 741. Varför undrar du?
- Det var en trollkarl i min dröm och han sa att han var lika gammal som 247 gånger hans själv och två till som stod i en kö.
- Okej...741 år. Det är gammalt det.
- Mmm...

Inga kommentarer: