onsdag 14 maj 2008

Clueless (2) - eller tjuvlyssnat 2

Två tjejer stöter ihop på tunnelbanan och det blir ett kärt återseende. Den ena (ca 28 år) arbetar med film och den andra (ca 22 år) studerar till sjukgymnast, nu är hon på Karolinska. Den blivande sjukgymnasten säger att hon inte tänkte efter så mycket när hon började studera.
- "Sjukgymnast", det låter kul, det vill jag bli och så började jag läsa. Jag hade inte en tanke på allt det är att läsa, hur mycket det faktiskt är.
- Får ni läsa samma saker som de som ska bli läkare?
- Delvis, men inte lika omfattade. De får ju läsa mycket djupare och hålla på längre och bearbeta samma område, de får fokusera längre. Vi får bara läsa ytligt och sedan göra en tenta. Kort kurs, sedan en tenta, vi får göra många småtentor. Man glömmer verkligen jättesnabbt bort det man har pluggat in.

Jag känner igen mig, både i den aningslösa glädjen innan studierna började och den frustration som alla småtentor skapar. Något är galet i Ankeborg.

Samtidigt är det ju tur att läkare får tid på sig att fördjupa sina kunskaper.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Instämmer tyst... :-(

Lisas syster sa...

Ja, visst? Och det är ju lite trist...man tappar sugen. Det återkommer nog dock! :-)