fredag 23 maj 2008

I guess it takes all kinds

Mitt i rusningstrafiken inträffar något på en tunnelbana vid Gullmarsplan och sjukvårdpersonal tillkallas. Vilket gör att t-banan blir stående - och alla människor istället går över till vår t-bana som rullar in. Folk packar in sig som sillar och jag tänker på Japan där anställda står och pressar in folk i vagnarna. Jag skulle inte kunna leva där.

När vi har passerat city och större delen av massan klivit av så sätter sig två tjejer mitt emot mig. De är i 25-års åldern och båda är yppiga. Den ena verkar en aning mer osäker och hon har rätt långa råttfärgade pippi-lotta-tofsar och en urringning som ter sig mer passande på en strippklubb; hela brösten och en del av bh:n är synliga. Den andra verkar aningen irriterad och hon har mörkt rödlätt hår med snygga flätor och en sminkning som mer hör hemma på en nattklubb, med ljusblått glitter under ögonen.

När vi har passerat Fridhemsplan slår mig tanken att de kanske också är på väg till Lärarhögskolan. Jag avfärdar sedan tanken, då jag anser att någon som klätt/sminkat sig på det viset nog inte är på väg till en föreläsning - och i vilket fall som helst så passar de inte som lärare (i mina ögon). I nästa sekund säger pippi-lotta till flätorna: "Nu ska vi gå av", och reser på sig. Jag hinner också resa på mig innan flätorna reser på sig. Hela kroppsspråket säger att flätorna inte vill vara med pippi-lotta, hon vill vara i fred. På väg upp mot Lärarhögskolan hittar de sedan gruppkamrater som de ansluter sig till och flätorna håller sig på sin kant. Sedan stöter jag ihop med dem och deras grupp två gånger till kort därefter. Och jag inser att de nog faktiskt är lärarstudenter. I mitt huvud rullar förslag på förslag - som vi diskuterat i olika studentarbetslag under årens gång - för vilka kriterier man bör uppfylla för att kvalificera sig till att bli lärarstudent, och sedemera lärare.

Inga kommentarer: