tisdag 20 maj 2008

Moderna relationer

Sjuåringen leker med sin jämnåriga kompis H. De har båda bollar under tröjorna (är gravida). H drar på en barnvagn - och är mamma till sjuåringen. H ska alltså bli både mormor och mamma. I deras handväskor ligger låtsasmobilerna. De går från sjuåringens rum till vardagsrummet för att här finns en restaurang (tydligen). De sitter och äter och H pratar i sin mobil. Sjuåringen säger:
- Jag ska bara kolla på internet i min mobil.

Jag häpnar. Jag har försökt lära henne vad internet är för något den senaste veckan. Jag visste inte att hon ens hade en susning om att man kunde kolla på internet i mobilen också. Med intetsägande min säger H:
- Jag fattar inte vad du snackar om.
- Jag ska bara kolla min dagbok på min mobil, säger sjuåringen.

Jag häpnar, men jag låtsas som att jag inte tjuvlyssnar. H forsätter prata i mobilen:
- Okej, var ska vi ses, i Farsta eller Globen? Nej, nu måste vi gå hem, jag ska byta mage.
- Nej, inte ännu, säger sjuåringen.
- Jo, men alltså, jag ska föda.
H utstöter ett kvidande ljud. Hennes mage är borta. Hon säger:
- Så där. Ett år senare, säger hon och lyfter upp dockan.
- Nej, säger sjuåringen, ett år senare blir det sedan när vi kommer hem, okej?
- Okej.

Så går de in i sjuåringens rum igen.

Inga kommentarer: