lördag 3 maj 2008

Genus hit och genus dit

Jag tror inte på att tvinga på någon att se på saker ur ett genusperspektiv, som att barn som går i förskolan måste arbeta för att dämpa sina beteenden genom t ex att pojkar ska leka med dockor och flickor ska leka med bilar. Däremot tror jag på att man ska ge människor (läs: barn) möjlighet till att göra det de vil och prova på alternativa beteenden och bryta mönster om de så önskar. Det ska inte vara tabu för pojkar att prova klänningar, nagellack eller leka med dockor, lika litet som det ska vara tabu för flickor att leka med bilar, sparka fotboll eller vara tuffa.

Jag tror inte heller på att införliva könsmönster, som att rosa representerar flickor och blått pojkar. Därför blev jag upprörd (på en annan, och lägre, nivå) när jag läste denna artikel i DN igår, där barnens kön enbart representeras av färg:

Inga kommentarer: