torsdag 29 maj 2008

Lön enligt kompetens och utbildning

Jag kan inte riktigt förstå varför vårdstrejken avbröts, varför budet gottogs. I dagens DN skriver Bosse Andersson:
En fortsatt strejk hade så småningom riskerat att det starka stöd Vårdförbundet har hos allmänheten hade urholkats. Det var nödvändigt att göra upp vid rätt tillfälle.


Vad då urholkats? Visst, det kändes lite långdraget, men det var väl nu det fanns tillfälle att en gång för alla försöka komma lite längre i förhandlingarna, kan jag tycka. En bekant som är nyutbildad sjuksköterska sa något i stil med att facket ju inte gärna kan ge dem högre lön, då skulle ju andra som har en sådan "samhällsfunktion" (t ex lärare) också kunna begära en högre lönenivå. Jaha? Äpplen och päron.

Dessutom så uppfattar jag det inte som att t ex förskollärare är lika utsatta (alltså; har en låg lön) längre, då några av mina nyutbildade kollegor blivit uppmanade av facket att begära en ingångslön på 26000, vilket de gjort - och fått runt 24. Det är en bra nivå, tycker jag. Däremot har ju flera av de (förskol)lärare som jobbat något, eller flera, år inte den nivån - eller lär inte komma förbi den.

2 kommentarer:

Lenox sa...

jag tror inte man ska gå på vad de nyutbildade i stockholmsområdet har i lön då kollegor ute i landet ligger på 18-20000 efter flera flera års erfarenhet. Det är galet dåligt. Jag tycker dessutom att det är svårt att få upp lönen efter prestationen eftersom det finns så kallade boxar, och om man ligger på en viss nivå så måste man få andra arbetsuppgifter om man ska få högre lön och .. jag tycker helt enkelt att vi har kass lön fortfarande.

Lisas syster sa...

Bra, tack, jag ville ha en sån kommentar! Andra kamrater (som just inte bor i Sthlm) har också reagerat. Jag tänkte väl att det var för bra för att vara sant.

Jag skulle gladeligen betala mer i skatt om de pengarna gick direkt till de lägst betalda vårdpersonalen och lärarna. Och jag vet fler som tycker så.