lördag 24 maj 2008

Wake-up call

Innan läggdags igår så ville jag berätta för sjuåringen att vi ska testa att ha hennes små kusiner hos oss för övernattning om några veckor.
- Sen, om ungefär 3 veckor, när jag har slutat skolan, då...

Sjuåringen lyser upp och ser förväntasfullt på mig.

- ...så kommer lillkusin nr 1 att sova över hos oss.

Sjuåringens iver slocknar och hon hänger med huvudet.

- Vad då, vad var det du trodde att jag skulle säga?
- Inget.
- Jo, men säg, nu vill jag ju verkligen veta.
I mitt huvud tänker jag att hon kommer säga att hon vill att vi ska åka på semester till något exotiskt land - något som är en omöjlighet med min ekonomi - och jag är beredd på den diskussionen. Istället knockar hon mig och eggen skär in i hjärtat:
- Jag trodde att du skulle säga att då skulle jag få vara ledig och du skulle inte sitta så mycket vid datorn, och du kunde leka mycket mer med mig än du gör nu.

Så; nu ska jag skärpa till mig och prioritera. Hasta la vista.

Inga kommentarer: