onsdag 14 maj 2008

Lärardirektiv

Under mina studier på Lärarhögskolan så drar jag hela tiden paralleller till grundskolan. Vilken sorts lärare vill jag vara, vilken sorts lärare kan jag vara. Jag ser på mina lärarutbildare och försöker förstå deras agerande; skulle jag ha accepterat detta som elev i grundskolan, skulle jag ha varit en bra lärare i grundskolan ifall jag hade agerat som den här läraren gör? Genomgående är frustrationen stor bland oss studenter som läser exakt samma kurs på högskolan, med samma mål, men med olika förutsättningar - skapade av våra olika lärare. Ändå utgår lärarutbildarna från samma direktiv.

Det, om något, speglar väl hur det kommer sig att grundskolan omöjligt kan bli likvärdig överallt. Precis som i grundskolan så rättar lärarutbildaren på högskolan sina egna studenters tentor. När det sedan är nationella prov i grundskolan så är det ofta någon annan lärare som rättar elevernas prov - och när det är någon annan som tolkar svaren så anses de inte alltid "rätt" angivna. Det är hela tiden självklart att man ger de svar som man antar är de som efterfrågas.

Inga kommentarer: