onsdag 21 maj 2008

Konst och politik vid frukosten

Sjuåringen får syn på Ledaren i dagens DN där det är en teckning med en gungbräda. På ena sidan sitter Mona Sahlin och på den andra sidan sitter de fyra partiledarna i regeringen. Mellan dem gör Eriksson (mp) en saltomortal och skriker "luften är fri"! Sjuåringen undrar vilka det är, varför han gör så och varför Mona sitter helt ensam på ena sidan. Efter en ofantligt lång och komplicerad förklaring verkar jag ha fått fram budskapet och sjuåringen t o m skrattar lite. Hon tycker dock ändå att det är orättvist att Mona sitter ensam på sin sida. Hon fortsätter äta, men säger efter någon sekund:
- Hur gammal var Mona Lisa?
- Menar du hon på tavlan? Jag vet inte.
- Var hon en prinsessa?
- Nej, inte vad jag vet.
- Var hon en drottning?
- Nej, hon var nog en vanlig tjej.
- Va? Var det inte bara kungliga som blev målade?
- Nej, inte bara. Vanliga människor också.
- Jaha.
- Hur kom du att tänka på Mona Lisa?
- Vet inte.
- Var det för att vi pratade om Mona i tidningen?
- Ja.
- Hur vet du vem Mona Lisa var, har du sett hennes bild?
- Den fanns på väggen hemma hos morfar.
- Aha. Tjaa, hur gammal kan hon ha varit, kanske 20 år, skulle jag gissa.
- Va? Oj!
- Ja, jag vet inte, men vi får ta reda på det.

(På Wiki har jag nu läst att hon tros ha varit ungefär 25 år.)

Inga kommentarer: