måndag 19 maj 2008

Prestationsångest eller städmani

Första gången jag började läsa en högskoleutbildning för några år sedan så berättade en lärare att vi inte skulle bli förvånade när vi började göra en väldig massa andra saker, när vi egentligen skulle läsa litteraturen eller lösa uppgifter. Våra hem skulle aldrig vara så välstädade som när vi studerade. Jag tänkte; vad snackar hon om? Inte en suck. Mitt andra namn är framförhållning och jag kommer aldrig att dra benen efter mig när jag ska göra mina uppgifter.

Det höll i några månader och sedan satt jag där. Med böckerna på bordet, dammvippan i handen och dammsugaren vid fötterna.

Nu faljerar alla system. Jag hänger mest framför TVn, nej, datorn är det visst, på kvällen. Hjärnan strejkar, den har slagit bakut och vill inte ta in mer. Det susar i huvudet och en spökaktig röst ekar sommaaaaaar...

Inga kommentarer: