lördag 3 maj 2008

Turister på tunnelbanan

Är det redan sommarsäsong? De inhemska turisterna finns redan på varje tunnelbana, livligt pekades på saker utanför fönstret och diskuterandes hur vi Stockholmare är och vad som är värt att se i stan. Samtidigt förundras barnen över tunnelbanor, rulltrappor och att det finns en enorm vit boll här. Jag tycker att det är härligt att se. Tidigare år har jag vid flera tillfällen lagt mig i när föräldrarna börjar dra rövarhistorier för sina barn om oss Stockholmare. De flesta av oss är också vanliga människor - även om vi är 08:or.

Idag ringde min kusin från Ö-vik och pratade om hur det såg ut inför sommaren då vi väntar besök från släktingar i Amerika. När jag är i kontakt med den kusinen så tänker jag alltid på hennes bröllopsmiddag på Vildsvinsfarmen utanför Ö-vik som jag var med på. Där talades det vitt och brett om oss Stockholmare och hur underliga vi var. Det var som att alla myter bekräftades - mest för mig, tror jag.

Inga kommentarer: