fredag 23 maj 2008

Som en muslim

När jag anländer till skolgården så hoppar sjuåringen hage med tre andra (8-åriga) flickor. Alla fyra har gått på samma förskola tidigare. Det är härligt att se dem.

Jag har en vit sjal runt halsen. Amira (vars föräldrar är från Iran) lutar sig mot mig och frågar ifall hon får gå med oss hem. Hon tar tag i ena änden av min sjal och lägger den på sitt huvud.
Jag: Det ser ut som en brudslöja.
Amira: Titta! (till de andra tjejerna)
Gittan: Det ser ut som om du har en slöja på dig.
Amira: Titta! (till de övriga tjejerna)
Gittan: Alltså, allvarligt, du ser ut som en muslim, som inte kan svenska.

Sjuåringen och Tanja (vars föräldrar är från Nigeria) tittar på Amira och säger att det ser ut som en slöja. Amira släpper min sjal och vi går alla bort mot Fritids.

Inga kommentarer: