fredag 9 maj 2008

The truth is outthere

Nu är det tredje gången jag hör någon prata om att det nog har med vällingen att göra huruvida man får celiaki (alltså blir glutenintolerant/allergisk). Jag tror att det påverkade min unge också; jag gav henne välling med fullkorn i tidigt. Kanske tarmarna inte orkar med det, jag vet inte. Forskning borde ske kring det hela. Min kompis sa att hon blev instruerad från BVC att bara ge majsvälling, någon sån info fick aldrig jag.

Jag blev lite chockad när jag under min första vfu-period på en förskola insåg att de serverade fullkorn i alla former till alla barn; fullkornsbröd, fullkornspasta och vad det nu fanns. Tillsammans med vitkål. Jösses, hur är det tänkt att en liten ettåring ska kunna smälta allt detta - för att inte tala om att tugga det...?? Blir vi så förblindade av vad som ligger i tiden i övriga samhället - eller för oss vuxna - så att vi inte kan hålla sinnet öppet för vad som är bra för barnen?

2 kommentarer:

Skilda Pappan sa...

Hej Pinga.
Jag håller med. Jag är choackad att vi som ras över huvud taget överlever med tanke på alla saker vi måste stoppa i oss för att klara av detta livet!

Jag reagerade på exakt samma sak, efter skruttans lösmageperiod och insåg att deet var fullkjorn i allt. Befängt.

När vi skippat mjölken och ger henne traditionell god mat, med potatis, kött, sås (laktosfria varor) fisk och bra saker, så mår hon ofantligt mycket bättre.
Jag har en känsla av att vi vuxna komplicerar så mycket.
Hur hittar man tillbaka till det där enkla och rena måntro som man hade som barn?
Pust....

Lisas syster sa...

Ja, du, hur hittar man tillbaka? Genom att bojkotta produkter som inte är "naturliga" är väl det bästa sättet kanske. Det ska till att livsmedelsindustrin fattar galoppen och tar bort en massa tillsatser och annat äckligt.

Ett äpple ska inte se färskt och orört ut efter 14 dagar till exempel...