fredag 8 februari 2008

En lärares vardag

Det blir så uppenbart för mig att vi samspelar på olika sätt med olika människor när jag ser sexåringen och hennes vänner. Vissa kompisar gör att sexåringen växer, blir mer vuxen till sättet, vissa gör att hon närmar sig fyraårstrotset igen, så att vi börjar bråka om saker som annars är självklara oss emellan, och vissa gör henne alldeles spattig och tramsig, så att jag inte känner igen henne och knappt kan få verbal kontakt med henne.

Det är i dessa ögonblick som jag kan skönja vidden av lärarens dilemma som jag kommer att ställas inför i praktiken när jag är färdigutbildad. De ögonblicken utmanar mig ofta och får mig att vilja bli en ännu mer tålmodig person och se på barnen med tillåtande och uppmuntrande ögon. De ögonblicken får mig också ibland att bara helt enkelt ge upp, dänga huvudet i väggen och gå och dra något gammalt över mig.

Den ("lågstadie-")klass jag i huvudsak har praktiserat i består av 16 elever, vilket i princip inte är ekonomiskt försvarbart för skolan. Jag anser dock att det nätt och jämnt är det antal elever en ensam lärare kan hantera om eleverna ska få en givande skolgång. Sedan tittar jag på de klasser där det är 28 elever och jag förstår inte hur det ska gå för dem. Jag lider med dem, jag oroar mig för dem.

Jag såg programmet "Varför blir man Lärare?" på Kunskapskanalen härom dagen, där Hans Lagerberg - som skrivit boken "Lärarna" - intervjuades. De visade valda delar ur filmen "Vikarien". Jag blev lika frustrerad som tidigare, då jag nu såg den. Blir barnen så när kulturer krockar - eller vad beror det på?

När jag frågade barnen i 2:an vem som kan tänkas ge instruktioner (efter att jag förklarat vad en instruktion innebär), så var det ingen som visste. De funderade jättelänge och tillslut sa en tjej att hennes pappa väl gav henne instruktioner när han bad henne sitta still vid matbordet. Då hängde flera elever på och sa att deras föräldrar ofta uppmanade dem att göra något. Ingen såg en instruktion som något positivt, hjälpande. Och ingen kunde komma på någon inom skolan som kunde ge dem instruktioner.

Inga kommentarer: