lördag 2 februari 2008

Översittare

På vägen hem igår blev det biljettkontroll i tunnelbanevagnen. Tjejen som satt mitt emot mig såg ut att vara kanske 17 år. Hon visade sitt SL-kort och kontrollanten (kontrolltanten; varför är de alltid barska bastanta kvinnor?) tittade på kortet och frågade sedan hur gammal tjejen var. Tjejen sa att hon var 19 år. Kontrollanten såg väääldigt skeptisk ut och bad om ett ID-kort. Tjejen sa att hon inte hade med sig det. Hon behöll tjejens SL-kort (som satt i en röd plastficka, som även innehöll något annat papper) och sa åt (inte bad) tjejen att skriva sitt personnummer på en lapp, vilket hon gjorde. Kontrollanten tog sedan, utan ett ord, med sig både SL-kortet och lappen och ställde sig vid dörrarna (inte synlig för tjejen) och gjorde sedan en tyst uträkning med personnumret på pappret, under tiden vi åkte en station till. Sedan gick hon fram till tjejen, gav henne SL-kortet och sa att det stämde. Sedan klev kontrollanterna av.

Jag fattar att kontrollanterna säkert får ta skit rätt ofta, men måste de ge fortsatt urusel service för det? Då lär de inte få ett bättre rykte. Och vad är det för formel som kan utläsas i ett personnummer? Jag vet att man kan se vilket kön personnumret tillhör, men borsett från det? Tjejen kunde väl ha skrivit ned syrrans personnummer?

Aha, men när jag googlat, så har jag lärt mig detta. Det säger ju i o f s inte att det var tjejens eget personnummer. Borde inte kontrollanterna ha datasupport?

Inga kommentarer: