fredag 8 februari 2008

Harry är inte min kompis

Sexåringens sexåriga kompisar har sett Harry Potter och sexåringen vill också se dem, men jag har hittills sagt nej. Jag sa nej till Spindelmannen också, men sedan tittade jag på dem och de är ändå hyfsat harmlösa, så vi tittade på dem tillsammans. Killkompisarna verkade inte ha full koll på läget, de ser nog mest filmerna för att de är häftiga. Jag vill gärna att sexåringen också ska greppa vad som händer, varför gör de som de gör i filmen. Och jag tycker inte att man behöver se filmer som man får mardrömmar av. Sexåringen får inte se på vissa TV-kanaler heller, där jag tycker de visar hjärt- och hjärnlösa serier i kombination med reklam riktad till barn. Kanske jag är för beskyddande på det sättet, men jag är nog skadad av att jag själv fick se precis vad som helst som liten. Jag minns hur vettlöst rädd jag var i flera år av att ha sett Hajen. Videon, detta nya påhitt, gick varm hos oss i början av 80-talet. Vi får väl ge Harry en chans.

Inga kommentarer: