torsdag 28 februari 2008

Epidemi eller i alla fall en folksjukdom

Undrar just hur många människor i Sverige som äter läkemedlet Levaxin. Jag hade visst något strul med sköldkörteln och skulle äta Levaxin, det var vad min läkare sa när jag var runt 20 år. Trams, sa jag, jag mår fint, oavsett vad värdena säger. Ett år senare visade mina värden att det inte var något fel och jag behövde visst ingen medicin ändå. Som jag redan visste.

För några år sedan pratade läkaren igen om sköldkörteln och att jag skulle äta Levaxin, vilket jag då gick med på, eftersom jag mådde allmänt dåligt. Dosen höjdes succesivt fyra gånger under ett år. Så pratade jag med vänner och familj om läkemedlet och till min förvåning så åt väldigt många kvinnor i min närhet detta. Min väninnas mamma, min mamma, min pappas fru, min barndomskompis och min arbetskollega - alla knaprade vi dessa hormoner. Min väninna sa att hon genast kände av det i kroppen ifall hon glömde ta tabletterna. Några av de andra glömde ofta att ta tabletterna, men märkte inte så mycket. Själv kände jag ingenting när jag glömde att ta tabletten, så när jag mådde generellt bättre la jag av med tabletterna - och mådde ännu bättre. Så jag slutade helt. Vilket läkaren inte uppskattar.

Det skulle vara intressant att se hur värdena ser ut just nu, ett år senare. Om jag bara kunde förmå mig att ta ett blodprov.

Inga kommentarer: