söndag 24 februari 2008

Telia Felia

Det är lite tröttsamt i längden med alla dessa val vi behöver göra, särskilt vad det rör alla olika abonnemang vi behöver ha. El, telefon, bredband, mobiltelefon... Jag har inte tid att lägga energi på att reda ut vem som är bäst längre. Tidigare gick jag alltid på vad som var billigast, men när sedan servicen brast så hoppade jag vidare till nästa. Vilket slutar med att det nästan inte finns någon aktör kvar på marknaden som jag vill vända mig till. Sedan struntar jag i ifall någon av dem är billiga; behandlar de mig som skit vill jag aldrig vara deras kund.

Fram till för några år sedan hoppade jag runt bland bredbandsbolag och hemtelefoni, men orkade sedan inte, utan bestämde mig för att helt enkelt använda Telia, som jag inte varit kund hos på många år. Flera vänner varnade mig; ingen bra service, otillgänglig kundtjänst, det uppstår alltid en massa felaktigheter och det är mest strul. Jag ville ändå testa. Det har jag inte ångrat. Otillgängligheten på kundtjänsten lär nog bero på när man själv vill att den ska vara tillgänglig och i mitt fall är det kanske inte 18.04 på kvällen. Något strul har jag aldrig märkt av och det funkar finfint. När det var dags att förlänga abonnemanget sänkte de priset ifall jag stannade kvar. Vilket jag hade gjort ändå, men det fick mig ju att uppskatta företaget ännu mer.

Tills jag kom på att DigitalTV, det ska jag nog ha. Fast då låg väl strulet hos mig. Eftersom jag ångrade min beställning av DigitalTV inom en vecka. Morgonen efter surfade jag, men när jag kom hem på kvällen så var det som att jag inte hade något bredband. Klart jag fattade att det hade med min ångrade TV att göra, men det gjorde inte bestämda damen på kundtjänst. Jag sa att någon väl kopplat fel någonstans. "Så funkar det inte", sa damen, men anmälde mitt ärende till "killarna på fältet". Dagen efter ringde en snubbe (Leffe, eller Benke kanske det var) mig på mobilen och sa att nu skulle allt funka igen, det hade blivit en felkoppling. Fint da.

När jag kom hem funkade bredbandet, men då var hemtelefonen död. Så jag pratade med bestämda damen igen och förklarade samma sak igen. Jag vet ju inte hur saker och ting funkar, men ser framför mig tre hål (TV, bredband, telefoni) och någon har pluggat i fel någonstans, det är säkert bara för (Leffe eller Benke) att koppla om igen, så ska det funka. (Så mycket förklarande for nothing. Önskar det funkade med tankeöverföring.) "Så funkar det inte", sa damen. Nej, men okej då, bara meddela "killarna på fältet" att jag vill ha både bredband och telefoni - som jag betalar för - så ordnar det sig säkert.

Då säger den bestämda damen att hon måste förvarna mig om att de tar ut en avgift för att skicka ut "killarna på fältet". Hur menar du då?, undrade jag, det är ju inte jag som gjort något galet. Nehej, men om det är det, så skulle de debitera någon tusenlapp eller så.

Dagen efter ringde en snubbe (ni vet vem) igen och sa att det var kirrat nu. Han skyllde naturligtvis på personalen inne på kontoret (och gjorde väldigt klart att han inte var en av dem).

Jag har bestämt mig för att låta hela den fadäsen glida förbi och förbi kund ett tag till.

Inga kommentarer: