onsdag 13 februari 2008

Nålfobi

Sexåringen ska på den årliga kollen för sin allergi om några veckor, så vi hade ett långt samtal igår om att ta blodprov. Förra året krävdes det tre personer för att hålla fast henne och ta blodprov. Jag tyckte att vi båda var i behov av terapi efter det och nu har sexåringen deklarerat att hon aldrig någonsin kommer göra det igen. "Mamma, du har faktiskt sagt att man aldrig måste göra något, om man inte vill." Har jag sagt det? Kan inte dra mig till minnes, fast kanske någon gång i ett totalt helt annat sammanhang. Så vi talar om döden och en massa saker och varför man måste göra vissa saker. Det hjälper lite, men jag slås av tanken att hon kommer totalvägra. Vad gör jag då?

Tänkte jag ska höra med doktorn om blodprovet verkligen är helt absolut nödvändigt, men sköterskan blir en ogenomtränglig vägg. Tänker att det kanske går att hitta doktorns telnr på nätet, så jag söker på namnet. Hittar någon med det namnet som dansare på en klubb som heter Kit Kat. Fantasin skenar. Det kanske är en fritidssysselsättning.

Inga kommentarer: