lördag 2 februari 2008

Hjärnsläpp

PMS och bråttom till barnkalas är inte en bra kombination. Mitt i alla förberedelser

"gå och borsta tänderna, nej, du kan inte rita just nu, och klä på dig sedan"
"mamma, var är mina trosor?!?"
"var brukar de ligga någonstans, i din byrå kanske...?"
"neeej, du ska ta fram dem!"

så inser jag att jag har skapat ett monster; jag har format en varelse som inte kan tänka för sig själv och fatta beslut över huvudtaget. Jag är en urusel morsa som inte har fått ungen att bli självständig. Hon kan inte ens bestämma ifall klänningen ska hänga utanför galonbyxorna eller om den ska vara instoppad. Då får jag hjärnsläpp och tiden stannar. Jag fokuserar på problemet och ber henne tänka efter hur hon vill ha det. "Neeeej, DU ska bestämma!!!" Jag inser att hela morgonen har varit nej-dagen, då jag inte ens har hunnit prata klart innan ett nej kommit. Så vi diskuterar och resonerar vilket alternativ som kan tänkas funka bäst (jag vet ju redan att det är självklart att den ska vara instoppad, eftersom den räcker ned till fotknölarna - och i alla år har hon haft klänningen/kjolen instoppad när vi ska någonstans, men just idag har väl även hon fått hjärnsläpp). Hon fattar direkt att den ska stoppas in och så är hon nöjd och glad, som förbytt.

Kvar står jag med min frustration, irritation och mitt stressade hjärta.

Inga kommentarer: