torsdag 28 februari 2008

Hönsmamma

Jag tänker på Sebastians mamma i klass 9A när jag själv inte vet hur jag ska övertala min sexåring att ta ett blodprov. Själv svimmar jag nästan när jag ska ta blodprov och mår fysiskt illa av hela proceduren. Då är det inte så lätt att kunna ingjuta förtroende i ungen att det är lätt som en plätt, ett litet stick och sedan är det över...

Det är väl lite så med de föräldrar som inte lyckas övertala sina barn att det är vettigt att lära sig saker i skolan, kan jag tänka. Kanske har de själva inte upplevt sin skolgång som underbar.

Under en föreläsning på högskolan idag så sa föreläsaren att det som visas i "klass 9A" inte stämmer; man kan inte ta in de "bästa" pedagogerna och förändra elevernas betyg. Det mest avgörande för elevernas betyg och det som påverkar starkast, är elevernas föräldrar och deras utbildning, inte lärare eller skolan.

Det säger rätt mycket - både om de föräldrar som aldrig kommer i kontakt med skolan och personalen och hur mycket skolan och personalen borde komma i kontakt med föräldrarna.

Inga kommentarer: