fredag 21 mars 2008

För att ses igen

Jag har precis sett färdigt filmen "Lonely hearts killers" där Salma Hayek spelar en riktig psykopat. Jag kom då att tänka på ett "test" som jag har fått på mail några gånger, där det påstås att någon psykolog anser att man kan utröna om någon är en psykopat eller inte genom att höra vilket svar de ger på frågan som följer:

"En kvinna var på sin mors begravning. Där mötte hon en man som hon inte kände igen. Hon tyckte att mannen var fantastisk - rena drömmannen och hon blev förälskad ögonblickligen! Då begravningen var över, försvann han utan att hon fått hans telefonnummer. Ingen visste vem han var så hon kunde inte kontakta honom. Några dagar senare mördar kvinnan sin syster. Vad var motivet till mordet på hennes syster?"

Jag vet inte jag. Några av mina vänner har svarat som en psykopat, andra inte, men då avsiktligt inte svarat så - alltså de har tänkt som en psykopat, men valt ett mer empatiskt svar. Kanske det är det som är skillnaden.

Inga kommentarer: