onsdag 26 mars 2008

Lär mig den ädla konsten att torka rumpa

Hur gör man för att lära någon en bra teknik att torka sig själv i rumpan egentligen? Hur lärde jag mig själv det? Var det just jag själv som lärde mig det? Provar man sig fram till man hittar ett sätt som fungerar bra? Och vad gör man om någon är obenägen att prova sig fram?

Torkarumpanteknik har varit en diskussion mellan mig och sjuåringen i ungefär tre år nu. Hon har så smått försökt själv lite då och då, men inte riktigt hittat någon bra teknik och då tappar hon lusten och många är de gånger då hon har tjurvägrat att ens försöka. Sedan gick det bra under något år, men så, under förra året, så totalvägrade hon, så vi la upp ett schema; jag torkade på från morgon till lunch och hon från lunch till nattning. Vilket bara gjorde att hon inte gärna gick på toaletten under e m och kväll. Absurt. Så från nyår har jag alltid torkat och vi har sagt att när hon fyller sju så ligger hela ansvaret på henne. Det har hon varit helt med på. Men det är ju alltid så, det låter så bra innan det blir verklighet. Nu är verkligheten här och hon har fixat det jättebra själv i några veckor, men nu börjar intresset falna igen och vi börjar återgå till de otaliga diskussionerna. Hon bara vill inte torka sig själv. Vad göra? Jag står lite handfallen, efter olika tillvägagångssätt, och det är inte en situation jag är van vid. Dr Phil? Någon?

Inga kommentarer: