onsdag 19 mars 2008

Vetgirig

Vid frukostbordet. Radion står på, efter att de spelat "Hero", så säger en man att Perelli ska representera Sverige i Belgrad.
- "Representera", vad är det? säger sjuåringen och ser lika förnärmad och fundersam ut som när hon kom hem från skolan i höstas och sa att hon varit med om något som hon inte visste vad det var och där hade de använt ord som jag minsann aldrig hade lärt henne! Det tog ett tag innan jag kunde utröna att hon varit på elevrådet och jag kunde fråga om de använt ord som "ordförande" och "protokoll" och hon utropade JA! Sedan var det många förklaringar som följde, men hon älskar sitt uppdrag och vill gärna vara med på elevrådet hela livet. Hon är som gjord för den mall som skolan efterfrågar. Jag vet inte hur det gick till, jag har inte ställt några krav på det.
- Representera, det gör man när man står för någon, man är skickad av någon. Som du representerar förskoleklassen på elevrådet. Så ska Perelli representera Sverige i den stora tävlingen.

Det var godtagbart.

Inga kommentarer: