söndag 23 mars 2008

Vad är kutym för barnkalas

- Kan man gå på kalas utan att ta med sig en present? frågar jag sjuåringen efter hennes kalas. Det blir tyst en stund, sedan säger hon långsamt:
- Jag vet inte.
Det var ganska skönt att höra. Det är alltså inte självklart att man måste ta med sig en present för att gå på ett kalas. Fast i verkligheten så är det nog självklart. Födelsedagsbarnet förväntar sig paket. Hos oss spelar innehållet i paketet mindre roll. Jag brukar inte lägga fokus på själva paketen, att öppna dem är inte så himla viktigt, att träffas och umgås är viktigare - och roligare. Kan det månde vara därför sjuåringen har den ambivalenta inställningen till presenter.

Anledningen till att jag ställer frågan är för att en av hennes klasskamrater inte dök upp på hennes kalas, fastän vi hade väntat henne. Jag möter hennes mamma nästan varje dag, men jag inser efter kalaset att mamman aldrig har bekräftat att klasskompisen ska komma på kalaset. När jag tänker ännu längre så inser jag att en möjlighet är att de anser sig inte ha råd att köpa en present. Vad finns det annars för anledning? Vilket får mig att fundera över vår relation; står vi verkligen på god fot med varandra, men jag tror att vi gör det. Jag hade velat att klasskompisen kom på kalaset, även utan present, men jag inser också att det säkert hade blivit någon form av utpekande.

Några av flickorna i klassen har kört hela mobbningsproceduren i några månader "om du gör det här för mig, så får du komma på mitt kalas", för att nästa dag säga: "nu har du inte gjort det och det, då får du inte komma på mitt kalas". Needless to say att min sjuåring inte blev bjuden på deras kalas - för jag sa stopp vid tio barn hemma och de flickorna var inte bland de tio viktigaste för min sjuåring. SÅ då fick inte sjuåringen heller komma på deras kalas. Det är klurigt det där. En annan flicka valde att bjuda alla flickor i klassen, inga pojkar.

En annan kompis valde att ha barnkalaset på Barnadiset. Hittills har jag avhållt mig från att betala för att någon annan ska hålla i kalaset, fastän sjuåringen tidigare har varit på kalas både på Barnens planet, Barnadiset och McDonalds. Till nästa år tror jag nog att jag får falla för trycket dock. Ekonomiskt är det nog egentligen ingen skillnad (även om det känns så).

Inga kommentarer: