onsdag 19 mars 2008

Hur tränger man sig på utan att tränga sig på?

Hur gör man när man vill hjälpa utan att de man vill hjälpa ska känna sig anklagade, undrar jag. När hjärtat fladdrar i bröstet av oro över hur de mår där inne så funderar jag på hur jag går till väga för att säga till grannfrun att jag hör att hon sliter med sina fyra barn, att jag hör att alla är i luven på varandra, att jag konstant hör barnen skrika och gråta, att det låter som att ingen mår bra. Hur kan jag ge råd om hjälp utan att skapa osämja oss emellan - och hur länge till kan jag avhålla mig från att tränga mig på?

1 kommentar:

smul sa...

Jag vet inte men jag har lärt mig att man ska fråga. Man ska fråga enkelt och rakt " Är det något jag kan göra för att hjälpa dig?" Eller om man vill göra det förtäckt; avlastningshjälp kanske.

Det är svårt men ibland är det nog enda sättet att fråga.