onsdag 12 mars 2008

Hur danas pojkar till män?

Sexåringen berättar vid frukosten att hon inte gillar nyckelpigor.
- Nehej, det trodde jag, varför gör du inte det?
- När vi gick på dagis så drog E (hennes killkompis) bort huvudet på nyckelpigorna och sedan gick de runt utan huvudet. De rörde sig ändå. E bara skrattade. Jag tycker att E är rätt äcklig.
- Ja, det var verkligen äckligt gjort.

Under större delen av min uppväxt så drog min äldre bror Pingu bort vingarna på insekter och såg dem vackla iväg eller krascha. Han njöt.

När jag var strax över 20 och jobbade under sommaren på ett kontor med en nästan 40-årig man så brände han fjärilar, getingar och allehanda insikter med sin tändare. Sedan dissekerade han en fluga och placerade fasettögonen (enbart) på mitt tangentbord. Det var riktigt obehagligt.

Det är som att lidandet är ett tidsfördriv. Hur blir det så? Hur är man funtad då och vad har man blivit påverkad av?

Inga kommentarer: