måndag 17 mars 2008

Riktigt monopol - eller ännu ett moment 22

När vi nu kan/behöver välja så mycket här i livet, som t ex elbolag så verkar det ändå konstigt att vi inte kan välja vem som levererar dessa tjänster. Oavsett vem jag väljer som leverantör av min el, så har jag alltid Fortum som ansvarar för nätet. Nu ville jag ha en avläsning av min elmätare (som sitter inlåst i källaren i hyreshuset), för att jag tycker att jag betalar för mycket i el. Icke, sa nicke. Fortum gör avläsning i augusti. Basta. De hälsade att min hyresvärd är skyldig att låsa upp för mig så att jag kan göra en avläsning. Jahapp, så jag ringde min "hustomte". Som hälsade att de nu tar 300:- för att låsa upp till mätaren - och att Fortum är skyldiga att göra en avläsning, jag är ju kund hos dem. Så jag ringer Fortum igen (och väntar de obligatoriska fjorton minuterna igen) och ber dem göra en avläsning och bestämda damen säger: "Det förstår du väl att vi inte bara kan göra för att du vill att vi ska göra det."

Om jag låtsas att jag ska flytta då, kan det gå bra då, tro...?

1 kommentar:

Skilda Pappan sa...

Börjar jag bli gammal? Börjar jag bli knäpp? Elelr är det så, att det börjar bli värre i vårat land? Börjar jag vakna?

fenomenet du skriver om tycker jag mig blivit oftare, värre, hårdare.

länge leve det fria valet! ;)