lördag 8 mars 2008

Krigshjälte

Sexåringens jämnåriga killkompis frågar mig om jag vet vad han ska bli när han blir stor.
- Nej, vet du det själv? undrar jag.
- Ja, jag ska bli en sån som krigar, som är med och dödar en massa människor.
Han gör rörelser som ser ut som att han håller i en kulspruta, Ak47 eller dylikt och skjuter vilt omkring sig, mot hus, träd och människor.
- Tror du att det blir trevligt? undrar jag.
- Det är coolt. Min storebror har ett TV-spel där man skjuter en massa människor. Jag ska ha en bazooka, eh, nej, jag skämtar bara, det finns inte, men en stooor som man kan skjuta med. Sen ska jag bara skjutaaa.
- Det är väl inte så bra att hålla på och kriga?
- Jo! Jag såg på TV att en tjej blev dödad och hennes pappa blev jätteledsen.
- Ja, precis. Det är många som blir ledsna i krig.
- Ja, men jag får göra vad jag vill hemma i mitt hem!


Nu leker de med bilbanan och tävlar, båda bilarna kommer lika, men killer skriker att han vann. Min sexåring säger: "Nej, ingen vann, det blev oavgjort!" "Vad är det?" säger killkompisen.

Inga kommentarer: