torsdag 20 mars 2008

Mardrömmar

På hjärnkontoret (igår, tror jag det var) så talade de om mardrömmar, varför man får dem och hur man kan leva med dem. De drog då tipset jag brukar säga till min dotter: när du somnar tänk lyckliga, glada tankar, så slipper du oftast mardrömmar. På TV sa de även att när man vaknar av en mardröm på natten så ska man försöka att tänka ett glatt/lyckligt/bra slut på drömmen och försöka somna om igen, så drömmer man oftast det. Det sista är kanske lite överkurs för en sjuåring, men det första har vi hållt på med i flera år. Inte varje kväll, men emellanåt. Vad har varit bra idag, vem kan vi tänka på som gör dig glad, vad kan jag säga som gör dig varm inuti? Ibland är det lite klurigt att nå fram till något som dottern godtar, men det fungerar oftast. Den senaste månaden har mardrömmar kommit mer och mer och hon väcker mig 5 av 7 nätter. Då är det svårt att få henne att förstå vad mardrömmar är bra för - och då är det fint att TV finns, som kan bekräfta.

2 kommentarer:

Lenox sa...

Pinga! Jag måste bara säga att Elisabeth Nordin-Hultman har inget (vad jag vet) med den första boken att göra. Det andra säger hon (som du säkert vet) på föreläsningar och även tror jag i boken pedagogiska miljöer och barns subjektskapande eller något i den stilen.

Och om du nte läste det så i en kommentar frågade du om man vet det där med utflykter och blabla.. och jag svarade. du vet skilda pappan.

Jag tycker din blogg är bra nu har jag läst en del :)

Lisas syster sa...

Tack! Jag hoppas att du fick mitt mail...