måndag 17 mars 2008

Underbemannat (understatement)

För ovanlighetens skull hämtade jag sjuåringen först vid 17.00 på Fritids idag. När jag klev in så var det ungefär 15 barn kvar. Det var en manlig och en kvinnlig personal kvar, men den manliga slutade 17 och gick omgående. Jag var tvungen att fråga om den kvinnliga personal som var kvar var ensam med barnen, vilket hon bekräftade. Jag kände att jag ville stanna kvar och hjälpa till, bara vara där, men gick (naturligtvis) hem. Några föräldrar kom samtidigt som mig (ett par satt ännu kvar och gemensamt klädde på sin åttaåriga dotter - som bara stod där och blev servad - när jag och sjuåringen gick), så det var kanske (bara) 10 barn kvar när vi gick.

Vid något tillfälle har jag hört den manliga personalen på Fritids beklaga sig för en av de kvinnliga dagen efter att det hade varit barn kvar ända till stängning kvällen före! Ja, men har de öppet, så har de ju öppet...? Jag undrar just vilka kommentarer som blev sagda bakom ryggen på min mamma när jag var liten. Jag var ju alltid sist kvar, både på förskolan (dagis) och på Fritids. Jag lärde mig städa med personalen.

Inga kommentarer: