lördag 15 mars 2008

Sopberg, en klimatfråga - eller: Förpackningshelvete

Jag ställer mig frågande till att det verkligen inte finns något annat sätt att göra förpackningar på till alla dessa leksaker som finns idag. Särskilt dockor i stil med Barbie är gjorda som om det egentligen inte är meningen att man någonsin ska kunna öppna dem.

Idag fick sjuåringen en ny Bratz (ve och fasa, varför köper någon en Bratzdocka, de är så gott som bannlysta i vårt hem, men okej; godtar jag Barbie så varför inte förstorade läppar och abnorma huvuden) och den här gången var faktiskt förpackningen i nästan samma storlek som själva dockan (till skillnad från den - trettonde i ordningen - Barbie hon fick som hade en förpackning tre gånger så stor som själva dockan - vilket får mig att fundera över om priset läggs beroende på hur mycket plats förpackningen tar på hyllan i affären). Bratzförpackningen var även märkt "NEW EASY OPEN PACKAGE", vilket bådade gott, men när jag skulle ta mig an den var den likväl som ett ointagligt fort. Varje lem på dockan var fastnaglad i kartongen med plastremmar, varje hårstrå på huvudet var fastsytt i kartongen, huvudet fastspetsat och fötterna som ingjutna i en plastform.

När jag dessförinnan meckat loss en haj, en pirat och hans tillbehör, samt en Barbie och hennes tillbehör så är tog tålamodet slut. Tacka vet jag färgpennor och målarblock.

Inga kommentarer: