lördag 29 mars 2008

Långt från ursprunget

Jag följer med MTV hem till 50 cent i programmet Cribs och jag tycker nog att det inte riktigt går att kalla huset för "crib", mer "mansion"; det är enormt stort. Han bor inte själv, utan flera av hans polare bor i samma hus; de turas om att visa oss runt, för en man orkar inte göra jobbet solo. Det är otroligt välstädat överallt, som om huset är rustat för försäljning och ingen just nu bor där, det ser så onaturligt ut. När så 50 cent visar oss runt i sina domäner så får vi kliva in i hans garderob. Eller ska jag säga två-normalstora-vardagsrum-stora walk-in. Antalet skor är vad man kan förvänta sig i en normalstor skoaffär och jag tror inte att mer än fem par av de runt tre hundra är använda.

Så minns jag de två mörkhyade männen (i min egen ålder) som talade om artisten 50 cent på t-banan härom dagen. De pratade engelska med varandra och jag uppfattade det som att den ena mannen var från Kanada och den andre bodde här i trakterna, men att de ursprungligen kom från samma land i Afrika. Kanadensaren talade i alla fall med betydligt mer amerikansk accent än förortsmannen. Förortsmannen talade om "fiffti sennt" och kanadensaren sa att ingen sa så där han kom ifrån, där kallade de artisten helt enkelt "fitti" och han tyckte att förortsmannen borde lära sig det annars skulle han låta löjlig.

Så jag tittar på "fitti" när han glider runt i sin lilla golfbil för att komma till sin pool, sina bilar, sin fiskdamm. Helt absurt.

Inga kommentarer: