lördag 8 mars 2008

Råd till föreläsare

Jag ska åka till Lärarhögskolan (förlåt, Stockholms Universitet) för en föreläsning. När jag har åkt två stationer med tunnelbanan kliver det på en tjej i min egen ålder, med en mycket kärleksfull man, och sätter sig jämte mig. De pratar och jag inser att även hon är på väg till föreläsningen. Hon beklagar sig för mannen att föreläsarna är så dåliga. Hittills har hon bara varit på en som har varit bra. Hon kommenterar det hela med att "särskilt när det är just på Lärarhögskolan, så borde de ju vara bra", vilket jag inte riktigt fattar. Varför borde lärare (eller de som nyligen skrivit en avhandling och forskat i flera år) vara bra föreläsare?

Däremot håller jag med om att kvalitéten varierar på föreläsningarna. Något som flera gör fel är att säga "nu ska jag strax avsluta, men först vill jag bara nämna..." och så tar de upp något mer, men vid det laget har alla redan börjat packa ihop sina saker och genom hela salen böljar prasslandet. Då är det liksom lönlöst att fortsätta.

Inga kommentarer: