fredag 28 mars 2008

Inlåst och TV-freak

Sjuåringen är nu hemkommen. De ringde när de stod utanför porten (som var låst) vid 21.30. Hungrig och trött. Same procedure as last time. Medan sjuåringen åt yoghurt berättade hon att A:s föräldrar hade åkt iväg till banken på eftermiddagen och hon och A hade fått vara ensamma hemma hos A (något som sjuåringen ännu inte fått vara här hemma, men jag kanske är lite väl harig).
- Vad gjorde ni när ni var ensamma då?
- Vi lekte. Och As pappa ringde fyra gånger för att säga att de snart skulle komma hem. Så snart vi börjat leka igen så ringde han och störde.
- Mhm, men de ville väl att ni skulle veta, så att ni inte blev oroliga.
- Ja. Sedan skulle A visa mig hur man låser toalettdörren och då blev vi inlåsta.

Ve och fasa.

- Jaha, vad gjorde ni då?
- Tillslut fick A upp låset igen, det var trögt.
- Det är kanske bättre att visa med öppen dörr.
- Ja, jag vet, och det sa jag till henne, men hon visste inte att man kunde göra så, så jag visade henne sedan när vi fått upp dörren.

Sedan berättade sjuåringen om allt de hade gjort under dagen och sedan ville hon att vi skulle mysa och kramas, men när jag la mig intill så sa hon att jag luktade illa.
- Ja, jag har ätit vitlök.
- Usch, vad är det?
- Som en stark krydda.
- Vad åt du det med?
- I en sås. Med lax.
- Jaha, du behöver sån där som är på TVn. S...vad hette den nu igen...
- Vad då?
- SB12 var det nog, så du luktar bättre i munnen. Och den håller i sig i 12 timmar!
- Mmm.

Inga kommentarer: