onsdag 19 mars 2008

Provocerande ungar - eller frustrerade vuxna

Det sitter en kvinna i 30-års åldern brevid mig på tunnelbanan. Hon pratar i mobiltelefon med en väninna. De pratar om kvinnans dotter, det är svårt att utröna hur gammal barnet är, men kanske fem år. Väninnan säger något i stil med att kvinnans dotter är världens snällaste. Kvinnan låter tveksam och säger att hon nog inte tycker det. "Det är som att hon verkligen VILL göra mig arg ibland. Härom dagen bråkade vi jättemycket och jag mådde dåligt efteråt. Jag gav henne en liten knuff i ryggen, bara för att få henne att haja till. Jaså, nej, men jag tycker inte att sånt är okej, det känns inte bra efteråt, men jag ville få henne att fatta, att reagera. Hon slängde sig på sängen och tjurade och ville inte prata sen. Jag blir galen på henne."

Utan vidare berättar hon detta högt för oss alla som sitter runt henne. Jag undrar hur det ser ut i hem runt om oss i samhället. Hur mycket påverkar tidspress och ekonomi ungar egentligen - och har väl alltid gjort det.

1 kommentar:

Lenox sa...

Jag tror att föräldrar i dag är oerhört pressade av många olika anledningar. Bland annat den att de är medvetna i dag och hela tiden vet vad de gör för fel, och vad som anses skadligt och så vidare.

(Trots det så träffar man ju i och för sig aningslösa föräldrar som inte har en aning)

Jag tror också att tiden inte räcer för många och att man liksom inte vet hur man gör när man umgås längre. I stället tycks balett, dans och gympa vara viktiga aktiviteter för en 4åring. Och föräldrarna sitter där ch tittar på. Många gånger tror jag att föräldrar och barn hade mått bättre av att vara i skogen tillsammans eller av att sitta hemma och bygga eller rita tillsammans. Jag tänkte på det när jag läste om dig och ditt barn när ni spelar spel tillsammans.