tisdag 27 januari 2009

Alkisar emellan

På t-banan på väg till hudvårdssalongen. Det är mitt på dagen, så jag vågar mig på att ha min ryggsäck på sätet intill mig - och tar inte bort den när det kliver på mer folk. Synden straffar sig. En man och kvinna kliver på, mannen kliver demonstrativt fram och sätter sig på sätet intill mig. Jag hinner precis rycka bort väskan innan han har satt sig. De ska åka en station. De har båda slitna kläder och ett slitet utseende och luktar alkohol och orenhet. Mannen säger högt:
- Jag äger vagnen.
Kvinnan kucklar. Jag fördjupar mig i min bok. Kvinnan säger till mannen:
- Hur ska vi göra nu då?
- Vad då, menar du?
- Ja, det här med familjegrejen fungerar ju inte. Jag tror att jag vill gå tillbaka till tidningen. En vecka hinner man ju inte ens landa på, tänk om man fick bo två veckor.
- Ja...
- Så, vad då, ska du också köra på tidningen igen eller?
- Ja, det är klart.

När jag sedan klev in på hudvårdssalongen satt en man i stolen och fick fotvård. Han och kvinnan pratade om att dricka alkohol. Mannen sa att han är orolig för sin kvinna, hon dricker så mycket vin, då och då, hemma. Själv hade han haft alkoholproblem och la därför av helt med alkohol i början av 90-talet (jag trodde nog att han fortfarande har alkoholproblem). Kvinnan som ger honom fortvård försöker skyla över det hela:
- Ja, visst är det mycket lättare att ta ett glas vin då och då, när man har de där stora boxarna.
- Är det så?
- Ja, jag tar nog ett eller ett halvt glas nästan varje dag, när man lagar mat eller så, det är ju så lätt hänt, men det är ju ingen fara, jag ser inget konstigt med det, jag gör ju det för att det får mig att slappna av lite och det är gott.
- Jaha..?
- Fast det är klart att det nog är lättare när man har den där bagen. Förr, när det bara var flaskor, så drack man ju inte lika mycket.
- Inte..?
- Nej, man öppnar ju inte en flaska bara för att ta ett glas en kväll, det gör man ju inte. Fast jag tror ändå inte att bag in box gör så att vi dricker mer.
- Nähä. Fast det låter ju så.
- Nej, nej, det är ju bara ett glas ibland, när jag känner för det.
- Din man då?
- Ja, han dricker ju öl, han. Han gillar sin öl, han tar en starköl till maten.
- Varje dag?
- Jo, det blir nog en varje kväll i alla fall, du vet det är ju så lätt hänt med ett helt flak stående, när man köper smuggeldricka så lätt, så blir det ju så.
- Jaha...
- Men det är ju inte så konstigt, det är ju gott.
- Jo, jag minns att jag tyckte det också. Då, innan jag slutade.

Inga kommentarer: