torsdag 22 januari 2009

Lång dags färd mot natt

Morgonen påbörjades innan 06.00 och under frukosten blev det en genomgång av hur sjuåringen skulle bete sig med sin mobil i skolan för att kunna ha kontakt med mig och klara att gå själv från skolan till eftermiddagsaktiviteten, i sällskap med en kamrat (vars mamma ringde igår kväll och bad om barnvaktshjälp).

Susade vidare till jobbet från sjuåringens skola. Fascinerades över hela ringhstoriens upplösning och hur liten världen är. Slet sedan med tunga pärmar och kartonger efter årsslutet: "fildelning". Skönt med fysiskt arbete, men inte så fräscht efteråt.

Flåsade vidare till skolan. Mötte kompisar som går i parallellklasser (vi är ca 12 klasser) och konstaterade att varje klass är uppdelad i alfabetsordning. I min klass börjar allas efternamn på L-N. I kära Es klass började allas på G. Vi skrattade gott åt uppmaningen från skolan att "det är helt omöjligt att byta klass". Exceptionell fördelning av studenter, fattar att det är helt omöjligt att ge någon möjlighet att byta. Not.

Sammanstrålade sedan med en tjej som ville köpa en av mina skolböcker från tidigare kurs. Helt värdelös bok. Intygade dock att den innehöll mycket vettigt. Gick sedan till föreläsningen. Möttes där av en kompis från tidigare kurs som bröt samman i gråt. Jag var helt tagen och ville bara krama om henne. Ägnade första halvan av föreläsningen åt att oroa mig för henne och hennes (blott 21-åriga) liv. Den andra halvan ägnade jag åt en tupplur.

Fick sedan en inbjudan till middag från en mamma till en annan kompis till sjuåringen, vilket jag tackade ja till. Så jag åkte och hämtade tre barn och vi gick vidare till dukat bord, med trevligt samtal och livade barnlekar.

Nu duschar sjuåringen och jag har slagit in paket till kalaset imorgon kväll, samt packat till sjuåringens helg borta.

Nu ska jag boka tid för date i helgen och sedan försöka komma i säng innan midnatt.

Inga kommentarer: