tisdag 20 januari 2009

Mens sana in corpore sano

Det är ett av mina favorituttryck. "A healthy mind in a healthy body", ungefär. Tvetydigt dock. Behöver man en hälsosam kropp för att ha ett hälsosamt psyke? Nej, det är nog snarare tvärtom: det behövs ett hälsosamt psyke för att kunna ha en hälsosam kropp.

I vilket fall. Jag tänker på detta när jag surfar runt på singelportaler, betraktar kontaktannonser och får meddelanden skickade till mig. De meddelanden som ter sig som normala är så få att de omedelbart står ut i mängden; det är dem jag vill vårda. Övriga har en driven jargong, en hetsjakt; ständigt ute efter nästa byte. Jag tröttnar lätt; det är ju ingen utmaning som håller i längden, det är njutning för stunden. I olika stadier i livet har man, som sagt, olika prioriteringar. När killar skickar nakenbilder (ja, alltså inte enbart en tvättbräda, utan även ståfräs - helrakat till på köpet) till mig så gör det inte mig direkt mer intresserad. Vet inte hur man tänker som kille när man gör sånt. Kanske är man helt desperat eller är man sexmissbrukare...? När jag sedan går på date med en av de som verkar vettiga (och intrycket, tack och lov, kvarstår efter mötet), så säger han:
- Ja, det finns kvinnor som har skickat mig bilder av sitt kön också.
- Är det sant?
- Ja, jag fattar inte, det ger ju ingenting när de fläker ut sina bröst och så. Jag vill ju inte ha bara det.
- Nej, precis.
- Har du aldrig funderat på att anmäla killarna som skickar nakenbilder då?
- Nej, det har faktiskt aldrig slagit mig...
- Nej, inte mig heller. Vad skulle det hjälpa? Det kanske bara gör dem mer drivna, det är ju bara att skaffa ett nytt konto.

Inga kommentarer: