måndag 26 januari 2009

Som på beställning

De senaste dagarna har jag funderat mycket över hela frågan var människor som inte (längre) har någon religiös tro ska finna stabilitet i livet, för att komma ifrån den rotlöshet som lätt tenderar att göra att människor tappar målet med livet och istället blir illvilliga.

I början av 90-talet hade jag en kolumn utklippt från en tidning hängande på min anslagstavla på jobbet. Den var inte särskilt märkvärdig, men den stämde väl överens med var jag då befann mig i livet. Jag tror att jag fortfarande har den kvar i någon pärm. Texten var skriven av Christer Sturmark och det handlade något om datorer och att man inte ska låta "IT-killen" klampa in och visa hur man ska göra på datorn, när det är något man inte fattar, för han kommer ändå inte att visa något av värde och när han gått kommer man inte att vara klokare och några inställningar på datorn kommer med all sannolikhet att vara förändrade - utan att man ville ha det så.

Efter det brukar jag lyssna när jag hör något om Sturmark. Precis när jag skulle lämna jobbet idag så inledde Malou von Sivers en presentation av Christer Sturmark och Eva Dahlgren i programmet Efter tio i TV4. De pratade om förbundet Humanisterna, som tydligen Sturmark är orförande i, och som jag inte visste fanns. Det låter intressant.

von Sivers sa att Sverige är ett av de mest sekulariserade länderna i hela världen och Sturmark sa att det är dags för folk att ta ansvar för sig själva.

Ja, vart är vi på väg - och vem ska leda oss dit?

Inga kommentarer: