torsdag 8 januari 2009

Ämnesstoff, är det som änglastoft?

Innan jag började studera så hade jag aldrig hört ordet ämnesstoff. Nu har jag hört det ofta. Det gäller att välja sitt ämnesstoff i skolan.

Jag har fått ta del av många varierande läroböcker under min utbildning. Då menar jag läroböcker som eleverna i grundskolan arbetar i. Det finns en mängd variationer och när man tycker sig ha hittat en bra ämnesbok, låt oss säga i matematik, så finns det alltid några underliga uppgifter som inte ens den mest brillianta unge kan förstå innebörden av. Ibland har jag själv svårt att förstå vad författarna menar att man ska göra, men det brukar klarna när jag sätter mig in i vad eleverna arbetat med innan.

Första dagen i skolan för sjuåringen idag. Då kom hennes åttaåriga kompis och visade mig sin mattebok, som hon skulle ha arbetat klart i under lovet.
- Titta, jag är inte klar och det skulle jag vara.
- Hur har det gått då?
- Det finns en uppgift här som vi inte kunde göra hemma.
- Vilken är det då?
Hon slår upp sidan och visar mig. Jag fattar ingenting, jag heller. Större delen av sidan är täckt av vanlig addition och subtraktion med tiotalstal (t ex 43-21=___, eller 23+52=___). Sedan är det två rader längst ned med andra tal. Rubriken lyder "Överslagsräkning", sedan står det: 38 -->____, 49 --> ____, 62 --> ____ o s v.

Menar de att man bara ska avrunda talet uppåt eller vad tusan är de ute efter? Om jag ska göra en överslagsräkning så behöver jag väl ett till tal som jag kan räkna ut något med, eller...?

Inga kommentarer: