lördag 10 januari 2009

Fast vissa saker är det lättare att blunda för

Äntligen har jag börjat läsa Låt den rätte komma in. Fast filmen vet jag inte ifall jag vill se. Flera vänner har sagt att den inte var så bra. Dessutom brukar jag generellt bli besviken på filmen när jag läst boken före. Fast framför allt för att det är en skräckfilm. Av principskäl brukar jag inte se skräckfilmer.
- Nähä, men skräckböcker gå bra? säger Pingu.
Ja, det gör ju det. Böcker fyllda av skräck har jag konsumerat i mängder genom livet. Kanske för att hjärnan då skapar sina egna bilder och då kan välja hur mycket de ska påverka mig, till skillnad från någon annans, faktiska, bilder som bränns fast i ögonen och sedan måste sorteras under eventuella framtida mardrömmar.

3 kommentarer:

Ewa sa...

Den har jag också läst i julas. Bra men lite äcklig...Vi har dock tänkt och se filmen.Troligtvis är den sämre än boken. Brukar ju vara så...

Lisas syster sa...

Jo, rätt äcklig, men åh så bra. Nu är den snart utläst. Fick dock precis höra att varken boken eller filmen ska ses som skräckisar...

Kvinnan Aquarius sa...

Visst är det härligt med böcker...att bara försvinna bort för en stund. Jag är periodare. Sträckläser i månader och sedan ingenting. Sen skilsmässan har jag haft svårt, både att läsa och titta på tv. Jag längtar efter lugnet nu.

Kram